250 lat Teatru Publicznego w Polsce

„Życie to nie monodram”. Wspólne teatralne świętowanie na 6. Warszawskich Targach Książki

 

Z okazji 250. rocznicy ustanowienia w Polsce instytucji teatru publicznego i trwających w całym kraju obchodów tego jubileuszu patronem 6. Warszawskich Targów Książki został Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dzięki temu po raz pierwszy w historii Targów teatr będzie tak widocznym tematem.

Instytut Teatralny, który jest koordynatorem wszystkich projektów towarzyszących obchodom 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, zaprezentuje nie tylko bogatą ofertę wydawniczą kilkunastu oficyn i zorganizuje spotkania z wybitnymi ludźmi teatru, ale także zaprosi zwiedzających do wspólnego i aktywnego świętowania. Dzieci – te młodsze i trochę starsze – wezmą udział w warsztatach oraz multimedialnych wykładach. W przestrzeni Targów pojawią się wystawy, zobaczyć będzie można też specjalne projekcje i perfomatywne pokazy a aktorzy oraz szczudlarze z łódzkiego Teatru Arlekin wciągną gości do zabawy.

Obchodom 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, z którymi w tym roku zetkną się zwiedzający Targi, przyświeca chęć zbliżania teatru do obywateli i odrzucenia stereotypowego myślenia o teatrze jako miejscu niedostępnym i elitarnym. Chcemy zwrócić uwagę, że to właśnie na teatralną widownię wracamy w ważnych dla siebie, ale również w ważnych społecznie, momentach – nie tylko tych kryzysowych, ale i radosnych. Popularyzując wartości, których nie da się przeliczyć, teatr działa dla pożytku nas wszystkich. Daje przy tym niepowtarzalną możliwość obcowania z żywą i twórczą materią, jest miejscem idealnym do rozmowy o tym, co najważniejsze.

W roku swojego święta polski teatr publiczny jeszcze mocniej otwiera się na publiczność – na różnorodność jej opinii i głosów. Właśnie dlatego 23 maja, w Dzień Teatru Publicznego, który będzie jednym z kluczowych momentem obchodów, widzowie otrzymają możliwość zakupu biletu na wybrane spektakle za symboliczne 250 groszy (2,5 zł). W akcji weźmie udział ponad 100 teatrów w kraju, które przygotują dla odwiedzających ok. 50 tysięcy miejsc na widowniach.

Zależy nam, aby tego dnia zasiedli tam nie tylko teatromani, ale także – a może przede wszystkim – osoby, które są w teatrze rzadko widywanymi gośćmi. Chcemy mówić o tym na każdym kroku i w każdym możliwym miejscu – dlatego tak intensywnie wkradamy się dziś tam, gdzie teatru zazwyczaj nikt nie szuka. W przestrzeniach miast pojawiają się murale i satyryczne rysunki. Ich autorzy – grając konwencjami i teatralnymi pojęciami – zwracają uwagę na współczesne, czasami prozaiczne, problemy oraz przypominają o haśle, które może być na nie dobrą receptą: „Przeżyjemy w teatrze!”. To z tym zdaniem wychodzimy dzisiaj na ulice i wierzymy, że uwierzą w nie także inni.

Latem w wielu polskich miastach zabierzemy mieszkańców na „teatralne spacerowniki”. Poprzez swoją niekonwencjonalną i atrakcyjną formułę będą one zachęcać do poznawania teatralnej – a tym samym kulturalnej – historii miejsc, z którymi żyjemy po sąsiedzku. W Warszawie będą o nich przypominały specjalne tablice informacyjne na wybranych budynkach. Przejdziemy tam między innymi szlakiem kawiarni artystycznych i literackich oraz ścieżką wybitnych osobowości polskiego teatru. Na przechadzkę zaprosimy dzieci a na przejażdżkę rowerzystów.

Mniej więcej w tym samym czasie w ramach projektu „Lato w teatrze” zorganizujemy dziesiątki warsztatów dla młodych teatromanów. Ich zwieńczeniem będą pokazy pracy warsztatowej. Dzięki innemu programowi – „Teatrowi Polska” – aktorzy największych polskich scen odwiedzą ok. 100 miejscowości, których mieszkańcy mają utrudniony dostęp do kultury. Spektakle, nierzadko pierwszy raz w życiu, obejrzy dzięki temu 30 tysięcy widzów.

Finał obchodów przypadnie na jesień. W Teatrze Narodowym odbędzie się premiera „Kordiana” w reżyserii Jana Englerta i wielki Festyn Teatralny. 28 listopada także w Teatrze Narodowym rozstrzygnięty zostanie konkurs „Klasyka Żywa”, dzięki któremu tylko w tym roku polska publiczność może oglądać blisko 70 nowych realizacji scenicznych polskich tekstów powstałych przed końcem 1969 roku.

Mimo poważnego wieku polski teatr publiczny nie daje się zamknąć w granicach sędziwego i niewiele mówiącego „przybytku sztuki”. Jest ściśle związany z otaczającą go rzeczywistością, zmusza do myślenia – czasem prowokując i oburzając. Jubileuszowy rok jest świetną okazją do namysłu nad jego rolą w Polsce XXI wieku. I do tego, aby świętować fakt, że mamy go od 250 lat.

 

Więcej: www.250teatr.pl

 

Szybkie wyszukiwanie: naciśnij jednocześnie klawisze "ctrl" i "f", a następnie wpisz szukaną frazę.

 

godzina temat opis organizator sala / miejsce
Czwartek, 14 maja
10.30-11.50 „Co jest w Polsce do myślenia” - 250 lat polskiego teatru publicznego / Prowadzenie: prof. Dariusz Kosiński Wykład prezentuje najważniejsze odmiany i funkcje polskiej sceny publicznej od chwili jej powstania w roku 1765 po dzień dzisiejszy. Wśród kolejnych uwarunkowanych historycznie i społecznie wariantów teatru publicznego przedstawionych w jego trakcie znajdą się m.in.: teatr obywatelski i narodowy Wojciecha Bogusławskiego, krakowski teatr publiczny XIX wieku, koncepcje teatralne Stanisława Wyspiańskiego, Reduta Mieczysława Limanowskiego i Juliusza Osterwy, teatr monumentalny i polityczny Leona Schillera, Stary Teatr w Krakowie, teatr narodowy Kazimierza Dejmka i Jerzego Grzegorzewskiego.  Instytut Teatralny LONDYN B
12.00-13.45 „Teatr publiczny. Przedstawienia” - wykład / Prowadzenie: Joanna Krakowska Historia polskiego teatru publicznego zaczęła się od przedstawienia, w którym namawiano Polaków do zmiany obyczajów. Od 1765 r. teatr ciągle do czegoś namawiał, przekonywał, tłumaczył, obrażał, wtrącał się i wywoływał awantury. Nigdzie nie jest powiedziane, że w teatrze ma być miło i przyjemnie. Tak jak nie jest powiedziane, że opowiadanie o historii teatru musi być nudne. Podczas tego spotkania pokażemy, dlaczego teatr jest ważny. I jak o nim opowiadać używając do tego innych mediów: filmu i Internetu. A także o tym, jak teatrem opowiadać o świecie i jak świat po wpływem teatru się zmienia. Instytut Teatralny LONDYN B
13.15-14.45 „Między filmem a teatrem” Warsztaty scenograficzne Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych inspirowane cyklem "TEATROTEKA" Instytut Teatralny WARSZAWA
13.30-15.00 „Zabierz głos!” - teatr i szkoła jako przestrzenie dla debaty publicznej Warsztat-debata wokół wirtualnej wystawy „Części wspólne. Od oświecenia do współczesności”, przygotowanej z okazji 250-lecia teatru publicznego. Czym jest instytucja publiczna – teatr i szkoła – i jaką pełnimy w niej rolę? Instytut Teatralny PARYŻ B
Piątek, 15 maja
10.00-11.15 „Lalki z kuchni” Czy lalkami w teatrze mogą być mieszkańcy szuflad i słoików? Co zrobić, aby drewniane sztućce, korkociąg z korkiem, twarde główki czosnku i marchewki z kitkami natki ożyły na kuchennym stole? Zapraszamy dzieci na kulinarno-teatralny eksperyment! Instytut Teatralny Scena A (Biznes Klub)
11.30-12.50 „Scenografia z ogrodu” - warsztaty teatralno-ogrodnicze  Czy przydomowy ogród może stać się źródłem inspiracji dla teatru? Czy prawdziwe, świeże i pachnące rośliny mogą pełnić funkcję scenografii w naszym spektaklu?  Instytut Teatralny Scena A (Biznes Klub)
Sobota, 16 maja
10.00-11.00

Spotkania z teatrem dla dzieci - Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi

  Instytut Teatralny Scena A (Biznes Klub)
11.00-11.50 Spotkanie z Joanną Hrk i Krzysztofem Pleśniarowiczem   Instytut Teatralny Scena A (Biznes Klub)
13.00-14.50 „Teatr Telewizji - projekcja Wytwórni Filmów Dokumentalnych” - dyskusja z udziałem gości Podczas Warszawskich Targów Książki odbędzie się pokaz ekranizacji „Miss HIV” Macieja Kowalewskiego w reż. Krzysztofa Czeczota. Ekranizacja wyprodukowana została przez WFDiF w ramach cyklu Teatroteka. Po pokazie spotkanie z Maciejem Kowalewskim i Krzysztofem Czeczotem, na temat współpracy reżysera z autorem oraz procesu przełożenia tekstu scenicznego na język filmowy. Podczas spotkania przybliżony zostanie również cały cykl ekranizacji polskiej młodej dramaturgii teatralnej Teatroteka.Dyskusję poprowadzi wybitny dziennikarz i pisarz Remigiusz Grzela.  Instytut Teatralny AMSTERDAM
Niedziela, 17 maja
10.00-11.50 Premiera antologii najnowszego dramatu polskiego pt. „Ikony,
pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy” - 
Jak polski teatr poszukuje nowego języka
i czy wciąż domaga się opowieści? Będziemy się nad tym wspólnie zastanawiać
z zaproszonymi gośćmi: Elżbietą Baniewicz, Romanem Pawłowskim, oraz
wybranymi autorami sztuk zawartych w antologii, wśród których znajdują się:
Jolanta Janiczak, Szymon Bogacz, Jarosław Jakubowski, Robert Jarosz, Artur
Pałyga, Piotr Rowicki oraz Szczepan Orłowski. Rozmówcy przyjrzą się
strategiom konstruowania narracji w polskim dramacie współczesnym.
Spotkaniu towarzyszyć będą pokazy fragmentów spektakli zrealizowanych na
podstawie dramatów zawartych w antologii oraz czytanie performatywne
fragmentu sztuki Szczepana Orłowskiego pt. "0" w wykonaniu Jacka
Poniedziałka. W programie przewidziany jest również konkurs z
nagrodami. Prowadzenie: redaktorka i pomysłodawczyni antologii Kamila
Paprocka oraz Piotr Grzymisławski.
ADiT Scena A (Biznes Klub)
14.00-15.20 Spotkanie z autorkami: Mają Komorowską, Joanną Szczepkowską i Dorotą Masłowską   Instytut Teatralny Kanapa Literacka

 

Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w programie.

Godziny otwarcia

18 maja 2017 (czwartek) 10.00-18.00
19 maja 2017 (piątek) 10.00-19.00
20 maja 2017 (sobota)  10.00-19.00
21 maja 2017 (niedziela) 10.00-17.00

 

 

 

 

Polecamy