Aktualności

Seminarium koloru

W piątkowe popołudnie „Color management w teorii i praktyce” przedstawił Leszek Bartkowiak (Reprograf). Omawiając podstawy pomiaru barwy, zauważył, że jest ona jednym z kluczowych elementów wyboru. Okładka sprzedaje opakowanie, książkę, czasopismo.

Barwa to wrażenie wywołane w mózgu dzięki padającemu na oko światłu. Dlatego postrzeganie barwy jest uzależnione od oświetlenia. Ludzie postrzegają inaczej barwy w zależności od wielkości próbki. Próbka większa jest postrzegana jako ciemniejsza. Również tło wpływa na postrzeganie barw. Na kolorowych przykładach pokazał ograniczenia w postrzeganiu barw. Są one zindywidualizowane przez wrażenia psychofizyczne powstające w mózgu. Eskimosi widzą znacznie więcej odcieni szarości. Latynosi widzą inaczej – im szarości nie są potrzebne do życia.

Jednym z testów oceniających predyspozycje ludzi do rozróżniania kolorów jest test Munsella – układanie kolorowych próbek według skali (stosowany np. dla pracowników drukarni).
Dalej przedstawił model barwny CIE Lab, pomiar różnicy i tolerancji oraz urządzenia do ich oceny (spektrofotometry). (pcc)
  

 

Organizator wykonawczy

 

Murator EXPO Sp. z o.o.

ul. Dęblińska 6
04-187 Warszawa

tel.: (22) 829 66 80
fax.: (22) 829 66 81
e-mail : biuro@muratorexpo.pl

Polecamy